Uitrusting

Winkelen
Zonder een nuttige uitrusting op avontuur gaan is natuurlijk gekkenwerk. Je hebt dan ook in de meeste dorpen en steden de mogelijkheid om een uitrusting te kopen. Tenzij in je achtergrondverhaal wat anders staat, kun je beginnen met vijftig goudstukken waar je van kunt kopen wat je nuttig vindt. De onderstaande tabellen geven een aantal voorbeelden, maar zoals altijd ben je vrij om eigen creaties mee te nemen op avontuur.
De goudstukken die je krijgt zijn de lokale munteenheid van waar je vandaan komt. Ga er niet vanuit dat ze in andere landen ook geldig zijn, je moet daar waarschijnlijk een smid zoeken om ze om te laten smelten. Er gaan in de meeste landen tien zilverstukken in een goudstuk, en als je zoveel geld bij je hebt dat het zwaar wordt kun je altijd nog edelstenen kopen. Alle prijzen hieronder zijn trouwens in goudstukken.
Als je kracht aan de lage kant is moet je eraan denken dat je niet zoveel kunt dragen. Misschien is het dan nuttig een lastdier te kopen. Als je met zware dingen gaat rondzeulen (zoals de lichamen van gevallen vrienden) moet je rekenen op een tijdelijke zware verlaging in je lenigheid.

Magische voorwerpen
Van diverse wapens en gebruiksvoorwerpen is bekend dat er magische varianten van bestaan. Voorbeelden zijn een bijl die nooit bot wordt, een lamp die nooit uitgaat, een ring die de drager onzichtbaar maakt, vliegende tapijten, staven die vuurbollen kunnen schieten, mogelijkheden te over. Je karakter begint nooit met magische voorwerpen, maar met een beetje geluk kom je er in je avonturen wel een aantal tegen.
Iemand met een hoge rang in gevoel, of enige kennis van Arcanus, kan magische voorwerpen als zodanig herkennen. Het is voor hem een kleine moeite om ook nog te zien tot welke discipline de magie behoort. Door wat te experimenteren kun je uitzoeken hoe het voorwerp precies werkt. De meeste voorwerpen worden geactiveerd door een beweging of een woord of geluid. Over het algemeen heeft de activatie te maken met de functie ervan.
Een magisch voorwerp bevat altijd een of andere edelsteen, die gebruikt wordt als focus om de magie in vast te houden. Wees een beetje voorzichtig hiermee, want als de edelsteen breekt komt de magische energie eruit vrij, wat gevaarlijke gevolgen kan hebben.
Slagwapens Prijs schade Opmerkingen
Drietand 15 1d6 afweer +2
Goedendag 10 1d6 aanval +1
Hellebaard 10 1d4+2 afweer +1
Houweel 8 1d4+2
Knuppel, hout 0 1d2
Knuppel, metaal 5 1d4
Kortzwaard 10 1d3+1 afweer +1
Krijgsbijl 5 1d4+2
Krijgshamer 2 1d4
Langzwaard 20 1d4+2 afweer +1
Lans 10 1d4+4 afweer -1
Tweehandsbijl 25 1d4+4 Aanval -2
Tweehandshamer 25 1d4+4 Aanval -2
Tweehandszwaard 50 1d6+2 Aanval -1
Vechtstok / Staf 1 1d4 afweer +2
Zweep 1 1
Ongewapend 0 1

Afstandswapens Prijs schade bereik Opmerkingen
Blaaspijp 5 1 20
Dolk 2 1d2 20 ook slagwapen; afweer +1
Korte boog 30 1d4 100
Kruisboog 35 1d4 120 Aanval +2
Lange boog 75 1d6 140
Lasso 1 0 25
Net 1 0 10
Slinger 1 1d2 80
Speer 1 1d6 20 ook slagwapen; afweer +1
Strijdspeer 1 1d6+2 20 ook slagwapen; werp -2
Werpbijl 1 1d4 20 ook slagwapen

Bepantsering Prijs afweer Opmerkingen
Dunne kleren 0 -1
Groot schild 8 +3 Vaardigheid vereist
Klein schild 3 +2 Vaardigheid vereist
Leren rusting 5 +1
Malienkolder 75 +3 +1 absorptie
Metalen rusting 25 +2
Plaatharnas 400 +4 +2 absorptie
Stevige kleren 1 +0

Algemeen Prijs Opmerkingen
Flesje inkt 1
Kruisboogpijlen 1 Per tien
Lantaarn 3
Olie 1 per liter
Perkament 1 per tien
Pijlen 1 per tien
Schrijfveer 0
Signaalfluitje 2
Spiegel 5
Tondeldoos 1
Touw 1 10 meter, zwaar!
Warme deken 1
Waterklok 900
Waterzak 0
Zandloper 3
Zegelring 3

Simplex